KAWAN keSAYANGan

Monday, June 7, 2010

lapang sebelum sempit ku






Disebalik kesibukan bekerja saya tiba-tiba teringat kita sebagai umat islam kita dianjur untuk Ingat Lima Sebelum Lima.

Tua sebelum Muda
Kaya sebelum Miskin
Sihat sebelum Sakit
Lapang sebelum Sempit 
Hidup sebelum Mati


Kalau dulu semasa belajar saya hanya memahami secara skema buku bukan pada pengertian yang sebenarnya. Tapi bila sudah menghadapi dunia sebenar barulah saya mengerti kenapa kita perlu rebut lima perkara sebelum datangnya lima perkara. Semuanya begitu jelas di kaca kehidupan yang saya dapat lihat sekarang,Segala-galanya dihuraikan dalam bentuk kisah kehidupan secara langsung,cuma kita yang harus menelitinya.

Apa yang lebih tertumpu pada kehidupan saya sekarang adalah lapang sebelum sempit,memang cukup jelas saya dapat rasakan. Barulah saya mengerti betapa pentingnya perkara ini.Jika semasa bekerja saya hanya faham secara lisan bukan teori (padahal memang tak faham pun)

Semasa lapang kita bebas melakukan apa saja aktiviti yang ingin dilakukan,tidak kisah lah samaada aktiviti itu bermanfaat atau tidak.Ketika itu tanggungjawab kita kepada Allah tidak terabai dan mungkin waktu lapang yang ada itu kita berkesempatan melakukan perkara sunat seperti membaca al-mathurat di waktu subuh dan petang,solat juga kita dapat lakukan tepat pada waktunya selepasnya pula berpeluang membaca al-quran walaupun  semuka ataupun dua muka surat.Ahhh...rindunya aku ketika itu.....

Tapi bila tibanya waktu sempit ini,membuat saya tidak berkesempatan melakukan semua itu.Di situ saya sedari betapa kerdilnya diri disisi Allah s.w.t,baru saja diuji dengan kesibukan kerja sudah mula menjauhi Dia.
ya allah ampunkan hambaMu yang lemah ini....betapa aku rindu padaMu apabila terasa jauh denganMu....

Yaa... saya harus berusaha untuk mencari ruang agar tidak berjauhan denganNya kerana saya percaya pada keberkatan.Kalau kita kerja bersungguh-sungguh tapi tidak mematuhi arahanNya,kita tidak dapat merasai erti sebenarnya kejayaan kita itu.Sebab itu saya yakin bahawa ramai yang berjaya tapi tidak pernah berasa puas dengan kejayaanya ataupun ianya hanya bersifat sementara.Itulah puncanya jika Allah tidak memberkati apa yang kita lakukan.Dia marah jika kita tidak melupakan Dia.Asik sibuk mengejar kejayaan sehingga mengabaikan solat lima waktu dan yang paling dasyat apabila kita melupakan mula menjauhi agama akibat terikut-ikut dengan arus dunia yang secara kita sedar lebih berlandaskan sentimen barat. fuhh..minta dijauhi.

Oleh itu saya sering mengingatkan diri sendiri agar mencari keberkatan walau sesibuk mana tugasan kita.Ingat tuhan itu lagi penting dari segala-galanya......halimatunbintunhesan



0 kata mereka:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...